De term fulfilment betekent compliance, realisatie, vulling. In de elektronische handel verwijst de term naar de uitvoering van een bestelling van een klant of potentiële klant.
Logistiek gezien varieert het fulfilment-proces afhankelijk van de grootte en de behoeften van het bedrijf, maar meestal omvat het de opslag van producten, het verzamelen van te verzenden artikelen, het verpakken, het adresseren, het verzenden naar de ontvangers en het bevestigen dat de bestellingen zijn ontvangen. Dit wordt allemaal opgepakt door een e-fulfilment bedrijf.
Dat wil zeggen, het is een set van logistieke en supply chain operaties die gericht is op klanttevredenheid in het aankoopproces, zodat uw bestelling in perfecte staat en zonder vertraging wordt geleverd.
In e-commerce wacht de klant, wanneer hij de aankoop afrondt, al op de levering. Vandaag de dag geven mensen de voorkeur aan winkels die een betaalbare prijs kunnen bieden voor een steeds meer express-levering.
Wat zijn de factoren die een rol spelen bij de uitvoering van de orders?
Fulfilment omvat verschillende geïntegreerde operaties, waaronder:
– Logistiek (leveringsproces);
– Technologie (ontwikkeling van technologische en innovatieve oplossingen);
– Service (klantenbinding en -relatie);
– Marketing (strategische planning om het klantenbestand aan te trekken en te behouden).
Waarom besteden veel bedrijven deze dienst uit?
Naarmate het bedrijf groeit, om aan de behoeften van de klant te voldoen en de interne processen te optimaliseren, vereist fulfilment een goede fysieke structuur voor opslag, arbeid en vereist het hoge operationele kosten. Als gevolg hiervan kiezen veel bedrijven ervoor om deze dienst uit te besteden aan een servicecentrum, vaak een fulfilment Warehouse of fulfilment Center genoemd.
Deze partners zijn verantwoordelijk voor de logistieke ondersteuning van de bestelling. Op deze manier helpen ze bij het distributieproces van het product, zorgen ze voor voldoende ruimte, ontvangen ze de bestelling, slaan ze deze op en bereiden ze deze voor, zodat deze met maximale wendbaarheid kan worden geleverd.
De fabrieken hebben vaak online interfaces om orders te ontvangen en informatie direct met de klant uit te wisselen, meestal wordt dit proces uitgevoerd via e-mail, SMS of push-melding op het mobiele apparaat.
Er zijn andere geïntegreerde logistieke inlichtingendiensten die de klantenservice verder verbeteren. Sommige leveranciers beheren de voorraad, volgen de artikelen en rapporten op, bevestigen de bestellingen en zorgen voor een tijdige levering tegen de laagst mogelijke kosten.
In een concurrerende omgeving is het sturen van dit soort diensten naar een uitbesteed bedrijf een grote stap om de interne productiviteit te verhogen.
Fulfilment + Klikken en Ophalen
We weten dat veel retailers tegenwoordig niet alleen hun logistieke activiteiten naar fulfilment centers sturen, maar ook omnichannel-integratiestrategieën toepassen om het voorraadbeheer te optimaliseren. Het verschil is dat met een Online to Offline nadruk de retailer al in staat is om de operatie binnen de fysieke winkel zelf te optimaliseren.
In het Klikken en Ophalen systeem maakt de retailer van de fysieke winkel(s) distributiecentra, die de lokale inventaris bedienen met bestellingen van de online kanalen – het kan per applicatie, chatbox of webwinkel. De klant loopt dus niet alleen niet het risico dat zijn voorraad opraakt, hij hoeft ook niet te wachten op het hele leveringsproces van de fulfilment, want het beheer kan door de retailer zelf worden gedaan.
Bron: ecommercewebshops.nl